Ik wilde even mijn ervaringen uit het eerste jaar van het weduwschap posten.
Alles in mijn huis valt uit elkaar en ik leer huishoudelijke reparaties die ik me nooit eerder had voorgesteld. Mijn man zou nooit iemand betalen voor dingen die hij kon doen of kon leren. YouTube bespaart me een fortuin en we hebben elk doe-het-zelfboek ooit gemaakt.
Maar ik kan het aan. Meestal gaat het om geld, want ik leef van 1/3 van het nettoloon dat ik gewend was, maar mijn kinderen zouden meer dan bereid zijn om te helpen als dat nodig is.
Ik heb gemerkt dat mensen zich ongemakkelijk voelen in de buurt van weduwen en weduwnaars. Zelfs mijn laatst levende beste vriend maakt geen deel meer uit van mijn leven. Eerst verhuisde ze 1800 mijl verderop terwijl ik in juni 2022 in het ziekenhuis lag, maar ik vergaf haar omdat ze bang was het mij te vertellen sinds ik daar was vanwege een beroerte. Mijn man was razend. Hij zei dat dat geen excuus is. Ik had waarschijnlijk moeten luisteren, maar ik wist dat ze in beweging was, maar wachtte tot haar vader overleed, maar ik kon niet wachten. Nou, in september stierf haar vader. Ik kende hem al meer dan 40 jaar en vond hem erg leuk. Ik heb haar zelfs geholpen door hem een paar keer per week naar een hartrevalidatie te brengen na zijn openhartoperatie.
Ze sms'te me over hem en ik zei: houd me op de hoogte van wat er aan de hand is. Ze antwoordde dat ze de volgende dag zou vliegen, maar zei dat ze geen begrafenis had. Ik heb in mijn schema afgesproken dat ik die week vier dagen vrij heb. Na een paar dagen heb ik haar een sms gestuurd over wat er aan de hand is, geen reactie. Negen dagen was ze hier ongeveer dertig kilometer verderop en ik keek op Facebook en ze vertrok de volgende dag, en er waren foto's van haar met mensen waarvan ik niet eens dacht dat ze een goede band had. Toen was de echte steek in mijn rug het lezen over de begrafenis die plaatsvond. Ik had daar moeten zijn. Ik belde haar en liet een bericht achter waarin ik haar kalm vertelde dat ze mijn gevoelens had gekwetst en dat ze wist dat ik een goede band met haar vader had, bla bla bla. En ze belde niet eens terug, maar stuurde een waardeloos sms'je over mij en maakte alles over mij. Dat is precies het tegenovergestelde van hoe ik ben. En zei dat het absurd is dat ik gekwetste gevoelens heb. Ik zei tegen haar: vergeet het maar, ik ben niet boos en misschien liep onze vriendschap gewoon op zijn beloop. Dat was het laatste dat ik van haar hoorde
Excuses voor het extreem lange bericht, maar ik heb het eigenlijk ingekort

. Tot zover een 40+ vriendschap, maar ik vind het eigenlijk prima.
Ik mis mijn man meer dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Alle goede herinneringen kwamen tot leven en ik houd een dagboek bij als ik kan voor onze kinderen.
Omdat ik een weduwe ben, leer ik nu volledig onafhankelijk te zijn en voel ik me redelijk goed over mezelf, behalve de zwarte dagen die opduiken. Veel minder dan een jaar geleden.
Bedankt dat je me mijn hart hebt laten luchten als je zo ver bent gekomen met lezen